Kleuters en groep 3Kleuters beginnen meestal in de kring of er is een inloop (de kinderen mogen dan meteen spelen bij binnenkomst). In de kring begint de leerkracht met een dagopening. Deze bestaat uit een gebed, het zingen van godsdienstige liedjes, een bijbelverhaal en/of kringgesprek. Verder in de kring:
Kleine kringIn de kleine kring kan er verdieping, verrijking of juist herhaling van onderwerpen plaatsvinden. Rond tien uur wordt er iets gegeten en gedronken. De dag wordt gezamenlijk afgesloten met een gebed of een lied. In de kleutergroepen wordt gespeeld en gewerkt in hoeken en aan groepstafels. BewegingVoor gymnastiekles en andere bewegingsactiviteiten maken wij gebruik van het speellokaal. Op het kleuterplein kunnen de kinderen met buitenspelmateriaal spelen. Zo wordt er gericht en spelenderwijs gewerkt aan de motorische en sociale ontwikkeling. Regelmaat en structuurIn de kleutergroepen is veel aandacht voor regelmaat en het bieden van een duidelijke structuur aan de kinderen. We werken met dagritmekaarten. Hierop staan plaatjes die, ondersteund door een onderschrift, aangeven wat de kinderen die dag gaan doen. Dit geeft veel kinderen houvast. Thema'sOp de Juliana werken alle groepen thematisch. Aan de hand van een thema werken de kinderen aan bepaalde opdrachten, bijvoorbeeld: ‘kunst’, ‘feest’ of ‘markt’. Met behulp van een planbord geven de kinderen zelf aan wat ze tijdens een werk- of speelmoment gaan doen. Ontwikkeling van het kindNatuurlijk stelt de leerkracht aan de oudste kleuters andere eisen dan aan de jongste kleuters. We kijken vooral ook naar elk kind in het bijzonder en spelen, waar mogelijk, in op hun belevingswereld. De ontwikkelingen van elk kind worden bijgehouden in het onderwijsvolgsysteem van Mijnkleutergroep dat gebaseerd is op observatie door de leerkracht en door kleuterspecifieke toetsen. We maken gebruik van diverse bronnen om het aanbod vorm te geven, waaronder: Pluspunt, Met sprongen vooruit en Kleuterplein.
Een uitgebreide beschrijving in het beredeneerd aanbod kleutergroepen 2020-2021
Groep 3In groep 3 ligt de nadruk van het onderwijs op taal/lezen, rekenen en schrijven. Vanuit de overdracht van de leerkracht uit groep 1/2 en het leerling-onderwijsvolgsysteem wordt de leerstof aangepast aan de onderwijsbehoefte van het kind. Wij werken met de methode Lijn3 en met de methode De Wereld in Getallen om het rekenaanbod vorm te geven. In groep 3 zijn lezen, spellen en taal met elkaar verweven. De lessen beginnen met een korte instructie voor de hele groep en daarna gaat het grootste deel van de groep aan het werk met diverse opdrachten, zoveel mogelijk spelenderwijs. De leerlingen die extra zorg nodig hebben, oefenen elke dag minstens 20 minuten samen met de leerkracht in een klein groepje. Daarna gaan ze zelfstandig aan het werk, zodat de leerkracht aandacht kan geven aan de andere kinderen. Aan het eind van de les wordt nabesproken wat er is gedaan.
|
Agenda |
Onze Facebook pagina |
Deel deze pagina |