Leesonderwijs
Naast Alles-in-1, hanteren wij voor ons technisch leesonderwijs de methode ‘Estafette’ en voor het aanleren van de strategieën Begrijpend lezen de methode Nieuwsbegrip. Technisch lezenEstafette is een effectieve leesmethode waar de leerlingen goede resultaten mee halen en met plezier lezen. Dat willen we voortzetten en daarom blijven we deze methode gebruiken. In de methode is veel aandacht voor leesstrategieën. Daarnaast mogen kinderen zelfstandig lezen in het kader van leesbeleving. Zij maken daarbij gebruik van onze eigen bibliotheek die zo’n 1700 boeken bevat en van verschillende krantenen tijdschriften zoals ‘Kidsweek’, een nieuwsblad speciaal voor kinderen. Begrijpend lezenAls het technisch lezen zich bij een kind goed ontwikkelt, kan er steeds meer aandacht komen voor de inhoud van de tekst, dit noemen we het ‘begrijpend lezen’. Bij begrijpend lezen leren kinderen welke soorten teksten er zijn en hoe je met de verschillende teksten moet omgaan. Op deze manier leren ze hoe je moet omgaan met de lesstof in de verschillende vakgebieden. De leerlingen verdiepen zich tijdens de lessen in het onderwerp en gebruiken leestrategiën en discussies om de teksten goed te leren begrijpen. Die manier van werken passen we dan ook toe in onze leeslessen tijdens projecten en lessen van Alles-in-1.
Wanneer lezen lastig dreigt te worden...Wij werken bij lezen in de groepen 1 t/m 8 volgens het Protocol Leesproblemen en Dyslexie. Dit houdt in dat kinderen al vanaf groep 1 gevolgd worden in hun taalontwikkeling en dat er dus al snel ingegrepen kan worden als zij een achterstand dreigen te krijgen. Zo willen we steeds meer preventief werken. Hoewel het ‘echte lezen’ begint in groep 3, wordt hier in de groepen 1 en 2 al aandacht aan besteed. Er wordt gewerkt met bijv. een leeshoek, een schrijfhoek en een abc muur. Voorlezen en boekpromotie vormen een essentieel deel bij de ontwikkeling van geletterdheid. Dit alles noemen wij ‘ontluikende geletterdheid’. In groep 3 zijn lezen, spellen en taal met elkaar verweven. Wij gebruiken daarvoor de methode ‘Lijn 3’. ToetsenWe volgen de kinderen vanaf groep 3 met de methodetoetsen en met de niet methode toets CITO ‘begrijpend lezen’. Kinderboekenweek en voorlezenTijdens de Kinderboekenweek wordt er extra aandacht besteed aan lezen en boeken. Het voorleesontbijt staat ook op de onderwijskalender van de Juilana. Leerkrachten en gasten lezen regelmatig voor in de groepen.
Samenwerking met de locale bibliotheekRegelmatig worden er boeken uit de bibliotheek gehaald die, als het even kan, aansluiten bij de onderwerpen waarover we werken en praten. Deze boeken blijven op school en de juf leest er uit voor. De kinderen mogen er uiteraard in kijken en natuurlijk lezen.
BoekenkastenZowel bij de onderbouw als bij de bovenbouw staan boekenkasten op de gang en in de klassen met daarin een uitgebreid aanbod van relevante kinderenboeken. Dat zijn leesboeken maar ook informatieve boeken. Jaarlijks worden er nieuwe boeken aan het bestaande aanbod toegevoegd.
Voor uitgebreide informatie: Leesonderwijs KC Juliana |
Agenda |
Onze Facebook pagina |
Deel deze pagina |