Sociale veiligheid
Op kindcentrum Juliana werken we met elkaar aan de veiligheid. Niet alleen de fysieke veiligheid maar ook de sociale veiligheid. Dat doen wij door o.a. door het principe van de Vreedzame School te omarmen. Door intensieve lessen te verzorgen in het leren omgaan met elkaar, willen we kinderen leren dat we er allemaal bij horen, dat we luisteren naar elkaar en elkaar respecteren. Wij willen dat alle leerlingen zich op Kindcentrum Juliana veilig voelen. Dat is immers een voorwaarde om tot leren te komen.
Op ons kindcentrum gebruiken we vier regels. Dat is genoeg om ervoor te zorgen dat we met elkaar een veilig en prettig kindcentrum zijn.
Die vier regels zijn onze grondregels. Alle andere regels, routines en afspraken kunnen daaronder geschaard worden. In de klas worden de groepsafspraken samen met leerlingen opgesteld, de leerkracht is hierin duidelijk wat er verwacht wordt en wat er verwacht kan worden. Juist door het samen te doen, geven we leerlingen de verantwoordelijkheid om er ook voor te zorgen dat een ieder zich aan die afspraken houdt. Om er voor te zorgen dat we als kindcentrum een veilige omgeving zijn en blijven voor al onze leerlingen, zeggen we ook dat we met elkaar een grens hebben. Die grens zit hem in het woordje bewust. Wanneer een kind bewust een ander pijn doet, een ander uitscheldt of pest gaat een kind onze grens over. Dat geldt ook voor het bewust vernielen van spullen of weigeren te luisteren naar een leerkracht. Wanneer dat gebeurt, vinden wij als kindcentrum dat de veiligheid die ouders, kinderen en het team willen en verwachten niet meer aanwezig is. Dat betekent in het kort dat we met ouders en leerling in gesprek gaan om gezamenlijk te werken aan een gedragsverandering. Een gesprek komt voor ouders niet altijd uit, daar zijn wij ons van bewust. Toch vinden wij dat in het belang van de leerling zo snel mogelijk gehandeld moet worden. Daar gaat het ons om! Uitgebreide informatie kunt u vinden in ons Sociale veiligheidsplan KC Juliana | |||
Agenda |
Onze Facebook pagina |
Deel deze pagina |